.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
گزارش ابوترابی از بررسی رای اعتماد محصولی

محمدحسن ابوترابی فرد نایب رئیس اول مجلس به دنبال اعتراض برخی نمایندگان به نتیجه آرای وزیر کشور در جلسه روز گذشته در ارائه گزارشی به مجلس بر وجود دقت لازم در روال رای اعتماد به محصولی و نتایج آن تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، مصطفی کواکبیان نماینده سمنان در جلسه علنی امروز در تذکری شفاهی با اشاره به رای اعتماد به صادق محصولی برای تصدی وزارت کشور با استناد به اصل 67 قانون اساسی و مواد 17، 23، 118، 96،115 و 126 آیین نامه داخلی مجلس اظهار داشت: بحث من در مورد نوبت در صحبت موافقان و مخالفان و یا نحوه شمارش آراء نیست.

وی گفت: بحث بنده این است که این اکثریت که جناب رئیس می فرمایند چیست. در ماده 96 مسئله اکثریت مطرح شده اما اکثریت مطلق در 2 ماده دیگر آیین نامه به صراحت نصف بعلاوه یک تعریف شده است نه نصف بعلاوه نیم.

کواکبیان تصریح کرد: در ماده 115 آیین نامه وقتی بحث اکثریت مطلق می شود برای خواندن بیانیه هایی که از تریبون مجلس قرائت می شود به صراحت می گویت نصف بعلاوه یک. در ماده 126 آیین نامه هم وقتی بحث اکثریت مطلق می شود می گوید اکثریت مطلق نصف بعلاوه یک است.

عضو فراکسیون اقلیت مجلس با بیان اینکه در خصوص این موضوع نظر حقوقدانان را نیز جویا شده است، گفت: حقوقدانان نیز معتقد بودند نمی تونیم انسان را تجزیه کنیم و بگوییم یک چهارم انسان یا نصف انسان مفهوم اکثریت مطلق نصف بعلاوه یک است.

وی یادآور شد: خواهشی که از رئیس مجلس دارم این است که بزرگواری کرده و برای رفع شبهات به هیئتی ماموریت بدهد و کارتهای اخذ شده را بررسی و تفسیر آیین نامه واکثریت مطلق را مشخص کند، اگر هیئت به این نتیجه رسید که اکثریت مطلق نصف بعلاوه نیم هم می شود ما مخلص قانون هم هستیم آن تفسیر را قبول می کنیم اما اگر نیست که باید یک فکری برای این مسئله شود،‌ البته ما نمی گوییم رای اعتماد مجددا تکرار شود.

لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر گفت : اینکه گفتید افرادی به عنوان ناظر حضور داشته باشند فکر می کنم به اندازه ای اینجا ناظر وجود داشت که ما نمی توانستیم به طور طبیعی کارمان را انجام دهیم.

وی با اشاره به حضور تابش در جلسه امروز خطاب به وی گفت: آیا من از شما نخواستم نظارت کنید چرا این جور رفتار می کنید ما اعلام میکروفنی نکردیم ولی به دوستانی گفته بودیم حاضر شوند و نظارت کنند. علاوه بر آن افرادی از جریانات مختلف چشم هایشان روی شمارش آرا بود در نظارت می کردند.

لاریجانی تصریح کرد: خودتان شبهاتی را طرح می کنید و بعد مشکل برای خود ایجاد می کنید.

رئیس مجلس درباره تعریف اکثریت مطلق آرا نیز گفت: ماده 96 درباره اکثریت مطلق با صراحت گفته اکثریت مطلق مبناست و بیش از نصف نمایندگان که رای مثبت دهند در موارد مختلف مبنای محاسبه است.

در ماده 115 نیز فقط در مورد صدرو بیانیه ها است و بحث اکثریت نیست اما در باقی موارد رای گیری متعارف مجلس نیز بر اساس اکثریت است و اتفاقا این شیوه عقلایی است.

لاریجانی گفت: به هر حال 275 نفر رای داده که 138 نفر رای مثبت و 137 نفر رای کبود و زرد داده اند و این اکثریت است.

وی با اشاره به پیشنهاد کواکبیان برای تعیین یک هیئت برای بررسی این موضوع گفت: ما این کار را انجام دادیم و روز گذشته بر اساس همین مسئله خودم یک ساعت وقت گذاشتم و وقتی متوجه شدم همکاران تردید دارند از آقای ابوترابی خواستم ایشان بررسی کنند حال اگر اجازه دهید آقای ابوترابی توضیحی بدهند تا مطمئن شوید ،‌این کار صورت گرفته است.

پس از سخنان لاریجانی محمد حسن ابوترابی فرد نایب رئیس اول مجلس در ارائه گزارش خود اظهار داشت: نزدیکی و فشردگی آراء موجب شد که رئیس مجلس، هیئت رئیسه و همکاران نسبت به نتیجه آرای وزیر کشور و رعایت آیین نامه و حقوق نمایندگان دغدغه جدی داشته باشند.

وی خطاب به رئیس مجلس افزود: پس از اعلام نتیجه رای گیری جلسه کوتاهی در هیئت رئیسه داشتیم که آرا مورد شمارش قرار گرفت و لیست مذاکرات را هم کنترل کردیم سپس بعد از تذکراتی که نمایندگان داشتند دکتر لاریجانی با بنده صحبت کردند و گفتند خوب است که هیئتی برای بررسی بیشتر تشکیل شود ،‌ بنابراین آقای نریمان و زارعی و تعداد دیگری از نمایندگان حضور یافتند و در خدمت آنها مجدد مسیر رای را مورد کنترل قرار دهیم. آقای نریمان دغدغه و نقطه نظرات نمایندگان را به بنده منتقل کردند و احساس کردم این دغدغه ها می تواند سئوال برانگیز باشد بنابراین بلافاصله آقای تسلی بخش مدیر کل هیئت رئیسه را دعوت کردیم تا گزارش کار را ارائه کنند.

ابوترابی خطاب به رئیس مجلس گفت: از جمله سئوالات نقطه نظر جناب عالی بود که آخرین عددی که هنگام رای گیری اعلام شده چه علاوه بوده که جدا شما دغدغه داشتید.

وی افزود: بنده کنترل کردم که اولین بار عدد تابلو 271 بوده و حضرت عالی اعلام کردید 271 نفر حضور دارند گلدان ها را بگردانید.

ابوترابی تصریح کرد: پس از چند دقیقه اطلاع دادند خدمت شما که 273 نفر کارت گرفتند و مجددا شما عدد را اعلام کردید و گفتید گلدان ها را برای اخذ رای بگردانید پس از مدتی خدمت شما اطلاع می دهند 275 نفر کارت گرفته اند لذا آخرین عدد و بالاترین عددی که اعلام کردید این است که 275 نفر کارت گرفته اند و طبق این عدد عمل می شود.

نایب رئیس مجلس خاطر نشان کرد: آراء ماخوذه هم که در گلدان ها ریخته شده 273 رای است حضرت عالی تاکید داشتید که ما ملاک را بالاترین عدد قرار دهیم این نظر برای افزایش استحکام رای بود.

وی گفت: جناب تسلی بخش نظرشان این است که روال این بوده است که ملاک رای را آراء ماخوذه قرار می دادند یعنی آرایی که به گلدانها ریخته شده است اگر مبنا این باشد آرای ماخوذه 273 رای است. بنابراین قطعا وزیر محترم رای آورده اند اما برای استحکام کار شما فرمودید ملاک را آراء ماخوذه قرار ندهیم و بالاترین رای که کارتهای ماخوذه بود قرار دهیم.

ابوترابی اظهار داشت: آقای نریمان اشاره کردند ممکن است کارتهایی که در دست هیئت رئیسه باقی مانده است وارد آراء ماخوذه شده باشد بنابراین اقای تسلی بخش نامه ای آوردند که بر اساس آن گفتند من دستور چاپ 280 قطعه کارت را دادم و 280 کارت هم تحویل گرفتم بنابراین چون 275 کارت تحویل دادیم 5 کارت باقی مانده بود که 5کارت را آوردند که خوشبختانه 5 کارت زرد سفید و کبود آنجا محفوظ بود و این موجب استحکام کار شد.

نایب رئیس اول مجلس یادآور شد: خوب است مردم شریف بدانند که ما یک تجربه طولانی قانونگذاری برای استحکام رای همه این مراحل را طی می کنیم.

وی افزود: نکته دیگری که می توانست مقداری تردید برانگیز باشد این بود که تفاوتی که بین کارتهایی که چاپ می شود و کارتهایی که تحویل نمایندگان می شود وجود دارد یا خیر. جناب تسلی بخش گزارش دادند که مهری که در اختیار شخص آقای تسلی بخش و مورد اطمینان اقلیت و اکثریت است برروی کارتها است و گفتند 280 کارتی را که تحویل گرفته اند مهر کرده اند بنابراین برای اتمام کار خدمت آقای نریمان پیشنهاد کردم تمام کارتهای سفید را کنترل کنیم که تمام کارتهای کنترل شده و همه دارای مهر هیئت رئیسه بودند.

علاوه بر این برای آنکه شماره سریالها تکراری نباشد فرمودند شماره های کارتهای سفید را کنترل کنیم که این کار هم صورت گرفت و یک شماره سریال کارت تکراری وجود نداشت البته جناب تسلی بخش یادآور شدند در سفارش کارت ها در هر رای گیری برای استحکام کار سایز کارتها را تغییر می دهیم.

ابوترابی خاطر نشان کرد: از نظر بنده و جناب نریمان که این مراحل را طی کردیم کاملا رای گیری استحکام لازم را در این مرحله داشت.

پس از گزارش ابوترابی به مجلس لاریجانی از زحمات وی تشکر کرد و گفت: روز گذشته هیئت رئیسه نیز وقت خود را صرف کرد تا اگر اشکالی وجود دارد رفع کنیم ،‌ هیئت رئیسه فیلم جلسه را دیدند وبررسی کردند.

رئیس مجلس افزود: فکر می کنم بیش از حد متعارف این مسئله بررسی شده است ،‌ البته این دقت لازم بود ، زیرا تفاوت در نیم رای بود خواهش می کنم مسئله را مختومه کنید،‌ بگذارید به کارهای اصلی تر بپردازیم.
نظرات بینندگان


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.544 seconds.